Prawo jazdy kategorii C + E uprawnia do kierowania:
- pojazdem określonym w kategorii C, łącznie z przyczepą (przyczepami);
- zespołem pojazdów określonych w kat. B + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. B;
- zespołem pojazdów określonych w kat. D + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. D;
- ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami).
Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
- 21 lat;
- 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną określoną w przepisach rozdziału 7a ustawy z dn. 6.09.2001 r. o transporcie drogowym.
Ważne!!!
Egzamin na kategorię C+E składa się tylko z części praktycznej.
Na planu manewrowym wykonane są następujące zadania:
1) Czynności kontrolno-obsługowe
2) Sprzęganie przyczepy/naczepy
3) Przygotowanie do jazdy
4) Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku)
5) Manewry
1) Czynności kontrolno- obsługowe polegają na sprawdzeniu stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
Osoba egzaminowana wykonuje 2 wylosowane zadania – pierwsze zadanie dotyczy sprawdzenia płynów lub sygnału dźwiękowego, drugie zadanie dotyczy sprawdzenia świateł.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
2) Sprzęganie przyczepy/naczepy
Osoba egzaminowana powinna przed rozpoczęciem sprzęgania sprawdzić:
mechanizm sprzęgający (w tym również przewody hamulcowe i elektryczne)
elementy przyczepy związane z jej załadunkiem
sposób zabezpieczenia ładunku
Następnie osoba egzaminowana przeprowadza sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym.
Zadanie powinno zostać wykonane w czasie nie dłuższym niż 10 minut.
mechanizm sprzęgający (w tym również przewody hamulcowe i elektryczne)
elementy przyczepy związane z jej załadunkiem
sposób zabezpieczenia ładunku
Następnie osoba egzaminowana przeprowadza sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym.
Zadanie powinno zostać wykonane w czasie nie dłuższym niż 10 minut.
W trakcie sprzęgania osoba egzaminowana powinna kolejno wykonać następujące czynności:
1. Podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę.
2. Cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia.
3. Regulacja wysokości zaczepu przyczepy (jeśli konstrukcja przyczepy to umożliwia).
4. Połączenie zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepem pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie zespołu przed rozłączeniem (uderzenie hakiem pojazdu w zaczep przyczepy tak, aby sworzeń haka wpadł w ucho zaczepu przyczepy lub w przypadku naczepy podjazd siodłem pod odpowiednio ustawiony zaczep naczepy).
5. Po sprzęgnięciu pojazdów:
– podłączenie do pojazdu silnikowego przewodów elektrycznych przyczepy(przewód elektryczny nie może dotykać drogi i nie może ulec zerwaniu lub rozłączeniu w czasie jazdy – do podłączenia przewodu elektrycznego powinno nastąpić wyłączenie silnika pojazdu)
– podłączenie przewodów hamulcowych przyczepy (zasady jak przy podłączaniu przewodów elektrycznych – nie dotyczy przyczep z hamulcem najazdowym)
– sprawdzenie działania świateł przyczepy (egzaminator informuje o działaniu świateł)
– podniesienie podpory zaczepu przyczepy i zabezpieczenie jej przed uszkodzeniem w trakcie jazdy (w przypadku zaczepu z podporą) lub zwolnienia blokady wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku zaczepu z regulacją wysokości)
– zwolnienie hamulca postojowego przyczepy (jeżeli jest w niego wyposażona – egzaminator powinien o tym poinformować przed rozpoczęciem egzaminu)
– sprawdzenie i ewentualne ustawienie korektora siły hamowania (jeżeli istnieje)
1. Podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę.
2. Cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia.
3. Regulacja wysokości zaczepu przyczepy (jeśli konstrukcja przyczepy to umożliwia).
4. Połączenie zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepem pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie zespołu przed rozłączeniem (uderzenie hakiem pojazdu w zaczep przyczepy tak, aby sworzeń haka wpadł w ucho zaczepu przyczepy lub w przypadku naczepy podjazd siodłem pod odpowiednio ustawiony zaczep naczepy).
5. Po sprzęgnięciu pojazdów:
– podłączenie do pojazdu silnikowego przewodów elektrycznych przyczepy(przewód elektryczny nie może dotykać drogi i nie może ulec zerwaniu lub rozłączeniu w czasie jazdy – do podłączenia przewodu elektrycznego powinno nastąpić wyłączenie silnika pojazdu)
– podłączenie przewodów hamulcowych przyczepy (zasady jak przy podłączaniu przewodów elektrycznych – nie dotyczy przyczep z hamulcem najazdowym)
– sprawdzenie działania świateł przyczepy (egzaminator informuje o działaniu świateł)
– podniesienie podpory zaczepu przyczepy i zabezpieczenie jej przed uszkodzeniem w trakcie jazdy (w przypadku zaczepu z podporą) lub zwolnienia blokady wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku zaczepu z regulacją wysokości)
– zwolnienie hamulca postojowego przyczepy (jeżeli jest w niego wyposażona – egzaminator powinien o tym poinformować przed rozpoczęciem egzaminu)
– sprawdzenie i ewentualne ustawienie korektora siły hamowania (jeżeli istnieje)
3) Przygotowanie się do jazdy- ustawienie fotela i zagłówka
ustawienie lusterek (ustawienie lusterek regulujemy dopiero, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony), sprawdzenie czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte, zapięciu pasów bezpieczeństwa.
ustawienie lusterek (ustawienie lusterek regulujemy dopiero, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony), sprawdzenie czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte, zapięciu pasów bezpieczeństwa.
4) Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu

5) Manewry
Osoba egzaminowana wykonuje wybrany losowo zestaw zadań (w każdym zestawie określone są 2 zadania do wykonania).
Jazda w ruchu drogowym
Podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy kat. C+E oraz C1+E część praktyczna prowadzona w ruchu drogowym powinna trwać minimum 45 minut.
Zadania obowiązkowo wykonywane podczas jazdy w ruchu ulicznym:
1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2. Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
3. Jazdami drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
4. Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu z sygnalizacją świetlną na których ruch odbywa się wokół wyspy dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej;
5. Przejazd przez przejścia dla pieszych;
6. Przejazd przez torowisko tramwajowe lub kolejowe (o ile występują na trasie egzaminacyjnej);
7. Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego (o ile występują na trasie egzaminacyjnej);
10. Wykonanie manewrów:wyprzedzania, omijania, wymijania
zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu;
11. Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu.
Zadania obowiązkowo wykonywane podczas jazdy w ruchu ulicznym:
1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2. Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
3. Jazdami drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
4. Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu z sygnalizacją świetlną na których ruch odbywa się wokół wyspy dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej;
5. Przejazd przez przejścia dla pieszych;
6. Przejazd przez torowisko tramwajowe lub kolejowe (o ile występują na trasie egzaminacyjnej);
7. Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego (o ile występują na trasie egzaminacyjnej);
10. Wykonanie manewrów:wyprzedzania, omijania, wymijania
zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu;
11. Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu.
